Opór i strach przed zmianą
Opór wobec zmiany bardzo często powoduje jej spowolnienie lub całkowicie blokuje jej wprowadzenie. Wielu liderów szuka odpowiedzi jak poradzić sobie z oporem wśród pracowników wobec zmiany i często sięgają oni po ogólnie dostępną wiedzę w tym zakresie.
Jest sporo informacji o źródłach oporu wobec zmian, takich jak niejasno stawiane cele i oczekiwania, niechęć do rezygnacji z przywilejów, poczucie zagrożenia, strachu i tym podobnie. Są również opracowane taktyki radzenia sobie z oporem pracowników wobec zmian, takie jak na przykład skuteczna komunikacja, partycypacja, ułatwianie i wsparcie, negocjacje, szef jako ambasador zmiany.
Bardzo mało jest natomiast informacji jak nie walczyć z oporem, tylko w ogóle do niego nie doprowadzić. Wręcz spowodować, aby sami pracownicy wychodzili z inicjatywą wprowadzania zmian.
Nastawienie do zmian
Firmy, które narzekają na problemy z wprowadzeniem zmian najczęściej mają bardzo słabo opracowany system szkoleń i rozwoju pracowników. Zwracają uwagę na obawę przed wyjściem ze strefy komfortu, na niską samoocenę pracowników. Natomiast w metodach rozwiązania tych problemów bardzo niewiele się wspomina o systemie szkoleń i jego skuteczności w rozwiązaniu obawy przed zmianami. Co więcej, w nabraniu pewności i skuteczności we wprowadzaniu zmian.
Zmiana to rozwój! Gdy stoimy w miejscu – cofamy się! Zmiany są nieuniknione. Warto więc przygotowywać swój zespół na zmiany.
Każda zmiana może rozwijać
Nie każda zmiana jest dobra. Jednak każda zmiana może nas rozwijać jeżeli będziemy wyciągać trafne wnioski, zarówno z tych udanych, jak i nieudanych zmian. Lider musi brać na siebie odpowiedzialność w przypadku nietrafionych zmian. Ważne jest, aby potrafił z nich wyciągać lekcje, ponieważ tylko wtedy może wynieść wartość z nietrafionego rozwiązania. Właściwie wyciągnięte wnioski zwiększają skuteczność podejmowanych decyzji w przyszłości oraz pozwalają lepiej przewodzić.
Warto pamiętać, że ludzie to najcenniejszy zasób w firmie. To pracownicy mogą się zmieniać i z czasem nabierać wartości dla firmy. Dajmy im możliwości i wsparcie w rozwoju, ponieważ jednym z kluczowych zadań lidera jest zaplanowanie transformacji właśnie dla każdego z pracowników.
Klucz do sukcesu
Szkolenia, oprócz celu oczywistego, jakim jest zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, zapewniają jeszcze jeden bardzo istotny aspekt – przyzwyczajają ludzi do zmian i pokazują im, że zmiany mogą być bardzo pozytywne.
Przeszkoleni pracownicy, pozyskują nowe kompetencje, a przy okazji przyzwyczają się do zmian w pracy. Firmy, które realizują plan rozwoju dla każdego pracownika, przyzwyczajają ludzi do zmian, a tym samym pozwalają uniknąć strachu i lęku przed nieznanym. Dlatego plan szkoleń wszystkich pracowników jest tak istotny.
Przy właściwym podejściu liderów, o którym pisałem w artykule „Słabość czy siła lidera”, firmy zyskują zespół ludzi nastawionych na nowe wyzwania, szukających lepszych metod pracy i tym samym zwiększających konkurencyjność firmy.
Szkolenia TWI
Ważne jest, aby szkolenie opierało się o opracowany standard pracy, najlepiej w oparciu o narzędzia lean, takie jak metoda TWI (Training Within Industry). TWI zapewnia prawidłowe zapisanie najlepszej metody pracy w formie standardu, buduje bazę wiedzy, najlepszych praktyk w firmie. Dodatkowo określa w jaki sposób skutecznie przekazać wiedzę zapisaną w standardzie pracy, z uwzględnieniem sposobu doskonalenia. Standard pracy obowiązuje do momentu opracowania, zatwierdzenia i wprowadzenia nowej lepszej metody pracy. Wdrożenie metody TWI wymaga sporego wysiłku od firmy, jednak warto go ponieść!
Korzyści płynące z wprowadzenia szkolenia TWI to nie tylko skuteczne rozszerzenie kompetencji pracowników i ich przełożonych, ale przede wszystkim stworzenie podstawy do wprowadzania zmian, doskonalenia w firmie.
Poprzez szkolenia lean nie tylko zwiększamy elastyczność firmy i jej zdolności. Szkolenia pozwalają się oswoić ze zmianami i przenieść te zmiany również na inne obszary w firmie.